سنت رسول الله (ص)، ائمه هدي (ع) و اصحاب و تابعيِن بر لزوم سجده کردن بر زمين و آنچه از آن مي رويد به جز خوردني ها و پوشيدني هاست و اينکه رسول خدا (ص) و اصحاب روي خاک نماز مي خواندند مورد قبول همه ي مذاهب است.
سنت رسول الله (ص)، ائمه هدي (ع) و اصحاب و تابعين بر لزوم سجده کردن بر زمين و آنچه از آن مي رويد به جز خوردني ها و پوشيدني هاست و اينکه رسول خدا (ص) و اصحاب روي خاک نماز مي خواندند مورد قبول همه ي مذاهب است.
وهابيان سجده بر خاک يا تربت شهيدان را به معناي پرستش آنها و نوعي شرک ميشمارند و ميگويند چرا روي مهر نماز ميخوانيد؟ اين کار شرک و بت پرستي است، به همين جهت در مکه و مدينه حجاج شيعه را ازسجده بر روي مهر بر حذر ميدارند. در همين زمينه صالح فوزان عضو هيئت افتاي سعودي مينويسد: سجده بر تربت اوليا اگر به قصد تبرک به تربت و تقرّب به اوليا باشد شرک اکبر محسوب ميشود و اگر مقصود تقرّب به خداوند متعال باشد با اعتقاد به اين که اين تربت همانند زمين مسجدالحرام و مسجدالنبي و مسجدالاقصي فضيلت دارد بدعت در دين به شمار ميرود! [۱]
براي پاسخ به اين گروه بايد گفت که وهابيان بين سجده براي خدا و سجده بر روي خاک پاک و تربت شهيدان خلط نموده اند وحکم يکي را بر ديگري بار نموده اند. زيرا آنچه را که دين به آن فرامي خواند عبوديت در برابرخدا و سر تعظيم فرود آوردن و سجده نمودن فقط در برابر اوست. خداوند در قرآن مجيد ميفرمايد: ولله يسجد من في السماوات و الارض (رعد: ۱۵) «هر کس در آسمانها و زمين است، براي خدا سجده ميکند»
بنا براين «سجود» ميبايست «لله» و براي خدا باشد اما اين سجودي که از فرد مسلمان بويژه در نماز خواسته شده بر روي چه چيزي بايد باشد؛ آيا بر هر چيزي ميتوان سجده نمود هر چند خوردني ويا پوشيدني باشد ويا آنکه فقط بر اشياء خاصي جايز است؟
در اينجا دو نظر است؛ نظر پيروان اهل بيت پيامبر (ص) که بر اساس فرموده آنان سجده را فقط بر زمين پاک و يا آنچه که از زمين روييده باشد به شرط آن که خوراک و پوشاک انسان نباشد جايز ميدانند و تربت شهيدان را از مصاديق خاک پاک ميدانند و نظر دوم گفته رهبران مذاهب اهل سنت است که محل سجده را عام ميدانند وخاص سجده بر زمين نميدانند.
ارسال نظر برای این مطلب
اطلاعات کاربری
آرشیو
آمار سایت